hanmiemalawi.reismee.nl

Tionanna

29-09-15 Tionanna (tot ziens)


Zucht. Morgen gaan we naar huis. Een reis van 24 uur.. slik. Ik wil eigenlijk niet naar huis. Er zitten nog zoveel ideeen in mijn hoofd en ik ben net zo lekker gewend aan het leven hier, de leuke mensen in ons Doing Goood-huis en op het project... Maar ik ben heel erg dankbaar voor de tijd die we hier geweest zijn. We hebben zoveel mogen doen en meemaken. Het was een prachtige tijd van heel veel verschillende emoties en gevoelens. Hannah en ik waren een topteam en we zijn er nog sterker van geworden. We hebben mensen blij kunnen maken en zij hebben ons blij gemaakt. Voordat we Malawi gedag zwaaien, hier nog even een verslagje van onze laatste dagen:


Vrijdag hebben we geschilderd op ons eigen project, dat was zo ontzettend gaaf! We hebben een boom gemaakt met alle namen van de kids en werkers erbij en een schildering bij de ingang.


In het weekend zijn we voor het laatst naar Lake Malawi geweest, Senga Bay. We konden heerlijk uitrusten en zwemmen. Samen met Barbara en Lisette zwom ik naar een rots die wat verder lag. 's Middags maakten we een boottocht waarbij we naar 'Lizzard Island' gingen. Het water was daar nog koeler en helderder en we zagen leuke kleine blauwe visjes die zich tussen de rotsen verscholen. Het was heerlijk. Toen we zaten te relaxen, kwam er een patser-bootje langs met Turkse en Indiase mannen en twee jetski's. Nadat Yara en Myrthe bij hen achterop waren geweest en met meer dan 70 k. per uur over het water sjeesden, waagde Hannah ook een kansje. Keihard schoot ze voorbij. Opeens zag ik vanuit de verte dat de twee jetski-rijders van de jetski afvlogen! Woeps.. Niks gebroken gelukkig. Een paar minuten later sjeesden ze weer terug. Of ik ook even wilde? Nee bedankt, de jakkie-iel-ik-kijk-naar-je-bikini-blik van de man op de jetski weerhield me ervan. Ik vond Hannah heel stoer! Wel heeft ze een beetje spierpijn.. ai ai. Er werd een maaltijd voor ons klaargemaakt met verse vis, die we in de bijna-ondergaande-zon op aten (Hannah niet want die lust geen vis).


-Hahaha ik onderbreek deze blog even voor een op-de stoel-staan-moment, omdat er een MEGAspin op de muur zit....Ja....hij is dood..pfiewww. Dank u Barbara! Frank schreeuwde het hardst.. ;P-


We gingen terug en moesten naar de lodge een stukje lopen vanuit de boot. Wel vijftig kids liepen met ons mee! Ik zette wat liedjes in en zo liep er een grote zingende duo-penotti-stoet over de straat de berg op. 's Avonds gingen we dansen in een klein lokaal tentje hahah, dat was echt heel grappig. En omdat we geen water hadden hebben Lisette en ik ons haar gewassen in Lake Malawi, onder de stralende volle maan.
Zondagavond weer back in tha doing goood house hielden we een bonte avond, omdat er deze week vier vrijwilligers weggaan. Iedereen had leuke spellen, liedjes en gekke dingen bedacht en we hadden een topavond. Ik had ook een liedje geschreven (onder aan de pagina voor de liefhebbers ;)).


Gisteren was onze laatste dag op het project. We knustelden met ballonnen met de kids en daarna kregen we een heus ceremonieel afscheid waarbij ze voor ons zongen, speeches deden en ons een taart aan lieten snijden. Hannah en ik voelden onszelf net getrouwd. Het was zo lief van hen! Wij speelden ook nog wat liedjes voor en met hen met de gitaar. Ook gaven we hen een gitaar-en-zangboek (met akkoorden) dat ik had gemaakt. Zo kunnen de huismoeders en de jongen die de gitaar ook al aardig beheerst, de liedjes spelen. In de bus terug moest ik even een traantje laten, ik ga ze zo missen. Toen we wegreden realiseerde ik me: er ligt echt een stukje van mezelf daar. Gelukkig zit er ook een stukje van hen in mijn eigen hart. Ik zal ze nooit vergeten en we zullen voor hen bidden. En wie weet, misschien zien we elkaar ooit wel weer. Daarom zeg ik geen vaarwel, maar Tionanna, tot ziens.

Tionanna (Doing Goood-lied, Mieneke Kralt 27-09-2015)
Open je ogen en kijk om je heen
hier in Malawi ben je nooit alleen
Mwuli Bwanji, Mzungu wat ben je toch wit
vast nooit een powercut met zo'n licht gezicht

Extra laag op je schoenen, je huid lekker dof
Een heerlijk aroma van vuur zweet en stof
Jezelf lekker douchen dat kan soms echt niet
want aan het water hier zit een limiet

(Chorus)
Tionanna tionanna, 'k zie je wel weer
warm heart of Africa Malawi is here
Tionanna tionanna, 'k zie je wel weer
warm heart of Africa Malawi is here

Wind door je haren het is heel erg knus
Totaal opgevouwen in een minibus
Net als je denkt 't is te vol 't is te gek
duwt die lieve propper een kip in je nek

Cabasa's zijn ideaal voor heftig schietgebed
altijd weer fijn als je heel bent afgezet
't Is mintgroen gezellig in huis Doing Goood
we lachen en delen wat iedereen doet

(Chorus)

Cultuur kan soms schokken soms sta je perplex
Maar over 't algemeen is 't hier vooral relax
Afspraak is afspraak dat kennen ze niet
Je kunt hier wachten totdat je wortel schiet

Als kindjes maar lachen, dat is ons doel
want als je liefde deelt geeft dat een goed gevoel
Vrijwilligerspower je doet wat je kan
Soms zie je er pas later de resultaten van

(Chorus)

(Bridge)
Na een dag lig je knock-out in bed
met wat pech verstrikt in je muskietennet
Ben je op zoek naar een liefje, je hebt hier zo beet
want met al die muggen, altijd wel deet

(Chorus)

Tionanna, lieve mensen van Malawi en het Doing goood huis <3 <3 <3
Thanks for everything
en voor straks alvast Madzuka Bwanji (goedemorgen) voor onze lieverds in NL.

Mieneke (en Hannah)

Woorden betekenis:
Mwuli Bwanji: hallo
Mzungu: blanke
Cabasa: fietstaxi
powercut: stroomuitval
propper: de man die probeert je de minibus in te schreeuwen en het geld verzamelt

Reacties

Reacties

Jeannet Diteweg

Wat een superlied! Prachtig!
Sterkte met afscheid nemen van zoveel bijzonders, van zo'n intensieve tijd en een hele goede reis terug!

Marie

Ik ben zo benieuwd naar al jullie verhalen (in het echt). Tot morgen!!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!