hanmiemalawi.reismee.nl

50 tijgers en 150 pannenkoeken

Het is woensdag ochtendeen warme dag. Bepakt lopen we naar de minibus. Om 8.30 komen we aan bij het schooltje. Even al onze spullen uitstallen en de juf vertellen wat de bedoeling is. De 'actieve' juf is aanwezig en doet spelletjes met de kids. Leuk om te zien dat zij wel wat doet en de kinderen doen wat ze zegt. Het maakt me blij en even denk ik dat het hier toch niet zo verkeerd is als we dachten.
Vandaag gaan we de kinderen schminken. Twintig prachtige kleuren liggen op de ministoeltjes klaar. De juf stuurt twee kindjes. Oioioi... Hoe ga je een kind die totaal geen Engels verstaat vragen om je aan te kijken, om stil te zitten of om z'n ogen te sluiten. De kindjes kijken alle kanten op behalve naar ons. En natuurlijk is het ook geweldig om te kijken hoe de ander geschminkt wordt, terwijl je zelf ook geschminkt wordt. Als we klaar zijn met de eerste twee kids houden we ze een spiegel voor. Heel voorzichtig kijken de kids vanuit hun ooghoeken naar zichzelf. Niet te lang kijken hoor, want dat is eng. Het kindje kijkt gauw weg en durft niet een tweede keer in de spiegel te kijken. Zo schminken we urenlang het hele klasje. Om 10.50 zijnalle 21kindjes geschminkt. Als we de lerares uitleggen dat ze het beestje mogen naspelen wat we op hun hoofd geschminkt hebben, worden de kinderen langzaam wat vrijer. Na een leuke groepsfoto worden de kinderen tussen 11.00 en 13.00uur opgehaald. De ouders lijken even verbaasd als de kinderen. Toch lijken ze het wel leuk te vinden.
Tussen de middag komen de kinderen van Chipiti thuis van school. Als ze onze schminkspullen zien kunnen ze niet wachten. De kinderen vertellen wat ze willen worden en samen gaan we weer gauw aan de slag. Alle 28 kinderen schminken we, evenals een aantal huismoeders. Tijgers, bloemen, beertjes, zebra's, giraffen, regenbogen, prinsessen, vlinders, muizen, ninja turtels, Spider-Man en koningen komen voorbij. Uiteindelijk hebben we zo'n 50 mensen geschminkt. Moe en voldaan vertrekken Mieneke en ik naar huis. Wat was dit een ontzettend leuke dag! Wat een leuke nieuwe start! Wat een verschil met vorige week.
De volgende dag lopen we met nog meer spullen dan de dag ervoor naar ons project. We gaan pannenkoeken bakken! Verwachtingsvol kijken we uit naar deze dag! Alles hebben we mee. Het past net aan in de minibus. Eenmaal op ons project aan gekomen blijken we powercut te hebben: nooooo! Haha het leven zit vol uitdagingen. De pannenkoeken bakken we uiteindelijk op hout op de grond. We leren hoe we vuur kunnen maken, hoe we het aanhouden en hoe we pannenkoeken moeten bakken. Oeh, wat komen die vlammen hoog! Hoe ga ik ooit die pannenkoek omdraaien? En wat een rook komt er vanaf! Hoe doen die Afrikanen dat met hun ogen?!? Van 9.00 tot 13.00uur bakken en bakken we non-stop. Ook de kindjes van school brengen we pannenkoeken. Snel dekken we de tafel (iets wat we hier nog niet gezien hebben). De huismoeders en de huisvader en moeder zijn verbaasd. We leggen uit dat we met z'n allen aan tafel eten en een pancake-party houden. Ze kijken nieuwsgierig en zeggen benieuwd te zijn!
Juist vandaag komen de kinderen extreem laat uit school! 14.30 in plaats van 12.45uur. Wat duurt wachten ontzettend lang, helemaal als je honger hebt en er zolang naar uit hebt gekeken. Uiteindelijk zitten we -op 15 kids na- met 35 man aan tafel. De tuinmannen, de vissers, de boerderijmannen, de huismoeders en de kinderen: iedereen doet mee. Ze eten, eten en eten! 150 pannenkoeken zijn binnen een paar minuten allemaal op. Honing en suiker, alles gaat erin. Vol enthousiasme bedanken ze ons. Wat gaaf! Wat leuk en wat een voldoening geeft het! Moe, uitgeput en stinkend naar rook vertrekken we naar de Tailor. Hier kiezen we een jurkje voor onze stoffen en worden we gemeten. Wat een ervaring! Als we thuis zijn vallen we als een blok in slaap! Twee intensieve dagen...alsof we 4 dagen geleefd hebben. 50 tijgers en 150 pannenkoeken: in 2 dagen.
Volgende week volgt een nieuwe blog. Ik ben benieuwd wat jullie je afvragen over dit land, over wat we meemaken, gewoon waar jullie nieuwsgierig naar zijn. Daarom stel ik voor dat jullie onder deze blog al jullie vragen mogen stellen. Hier geef ik dan volgende week antwoord op!
Fijn weekend allemaal! Superleuk dat jullie ons volgen! Wij gaan even een heerlijk weekend bij komen van alle indrukken. Dit weekend is dat bij Lake Malawi, een van de grootste meren van de wereld.
Tot gauw! Ik ben benieuwd naar jullie vragen!
Liefs, Hannah (en Mieneke)

Chris

Wat een belevenis zeg! Vooral het bakken van al die pannenkoeken!
Dan is onze BBQ niets bij. Ik ben trots op jullie. Groeten en knuffel.

Martine noppen

Wat een bijzondere tijd maken jullie mee en zo leuk om alles mee te lezen! Jullie schrijven leuk!

Ina V.

Lieverds, ik geniet van jullie verhalen. Wat hebben jullie al veel gezien, gedaan en meegemaakt! Heel bijzonder en een ervaring voor het leven. Schminken en pannenkoeken; het lijkt zo gewoon maar voor deze kinderen kan die extra aandacht een wereld van verschil maken! En wie weet wanneer dat 'vuur leren maken' jullie nog eens van pas komt! Veel zegen, groetjes en Xx

Marie

Respect x 1000 voor die pannenkoeken :O Jullie doen het geweldig!

Even kijken... een vraag! Ik vind jullie verhalen eigenlijk heel volledig maarrrr: wat missen jullie het meest aan Nederland? (cliché, maar goed).
En hebben jullie alle brinta al op? ^^
xxxxxxxxxxxxxx

mama van Mieneke

Wat een leuk verhaal ! En wat knap zeg ; al die pannenkoeken bakken op een houtvuurtje ..: zal er heel gezellig hebben uitgezien !!
En dan nu nog een vraag....:
Waar gaan deze kindertjes eigenlijk heen wanneer ze te
oud worden om in het opvanghuis te blijven wonen?

mama van Mieneke

Oh ja en natuurlijk dikke kus voor allebei!!

Roelie

Diehards!!!! Wat doen jullie veeeeeeelll! Laat je niet ontmoedigen! Jullie zijn tot zegen, believe that!

LIEFS, Roeleboel

Nienke

Wat geniet ik van jullie verhalen! Ik krijg nu wel alleen steeds meer heimwee naar Malawi ;)
Ook van mij een vraag: naar welke plaats gaan jullie dit weekend naar Lake Malawi? Geniet ervan! Lake Malawi is echt super duper mooi! Ga vooral ook een keer vroeg je bed uit om een zonsopgang mee te maken. Zo gaaf!